Barbens, Ivars d’Urgell i Vila-sana, 18 anys esperant poder disposar de reserva d'aigua

Reunio dels alcaldes de Barbens, Ivars d’Urgell i Vila-sana

DILLUNS 26 ABRIL 2021

Barbens, Ivars d’Urgell i Vila-sana finalment disposaran d’un bassa reguladora que solucionarà les limitacions de subministrament d’aigua de boca que pateixen a l’hivern. L’Agència Catalana de l’Aigua, i la Diputació de Lleida finançaran la pràctica totalitat dels 900.000 euros del pressupost per construir la bassa, que tindrà una capacitat de 24.371 metres cúbics, al terme d’Anglesola, així com la xarxa de canonades fins als dipòsits locals actuals.

Finca en la que es construirà la bassa portada @territoriscatSegons ha explicat l’alcalde de Vila-sana, Joan Ramon Sangrà, està previst licitar l’obra al mes de gener, per tal de poder iniciar les obres a la primavera, i que estiguin enllestides a finals d’anys. Segons Sangrà la Mancomunitat va néixer a l’any 2003 amb quatre municipis, Barbens, Ivars d’Urgell i Vila-sana, i Castellnou de Seana, i el Govern preveia licitar l’obra el 2010. En aquest impàs Castellnou de Seana es va desmarcar del projecte, en trobar una via de finançament per poder construir un equipament propi.

Projecte de la nova bassa de la mancomunitatLa retirada de Castellnou va obligar ha refer projecte i pressupost, amb el conseqüent retard en l’execució de l’obra. Així i tot, l’Agència Catalana de l’Aigua, i la Diputació de Lleida, han incrementar la partida inicial. Segons afegeix Sangrà, l’obra es podrà agilitzar gràcies a l’obtimització d’alguna de les infraestructures actuals, per altra les canonades es faran passar en paral·lel a la carretera d’Ivars, en terrenys públics, per la qual cosa no caldrà afectar  finques particulars.

Els tres municipis del Pla d’Urgell s’abasteixen de la tercera sèquia principal, però els seus dipòsits d’emmagatzematge no tenen suficient capacitat per garantir l’agua durant les tanques dels Canals d’Urgell. Quan ha finalitzat la campanya de reg els Canals d’Urgell suspenen l’abastament d’aigua als municipis per realitzar les tasques de manteniment, entre el 15 d’octubre i el 15 de març.